De Solitaire van Allseas is een van de meest indrukwekkende pijpenleggers ter wereld. Met een lengte van 394 meter en een breedte van 41 meter, kun je de Solitaire niet ontgaan. Toen de Solitaire gemaakt werd, zou het de grootste pijpenlegger ooit worden. Dat terwijl we terugmoeten naar 1972 om de bouw mee te maken. Het bouwwerk is namelijk alweer lange tijd onder ons.
Velen weten namelijk niet dat de Solitaire van origine een omgebouwde bulkcarrier is. Rondom de jaren 90 besloot Allseas een bijna 20 jaar oude bulkcarrier tot pijpenlegger om te bouwen. Deze pijpenlegger moest met gemak pijpen met een diameter tot wel 60 inch kunnen leggen. Een behoorlijke opdracht toentertijd. Het resultaat is daarom des te bijzonder. Vooral gezien de leeftijd van de Solitaire.
Op deze pagina ontdek je de meest bijzondere feitjes over de Solitaire. Zo vertellen we je hoeveel de Solitaire aan tonnage kan tillen. Maar misschien nog wel belangrijker: we laten los hoe jij zelf ook in de offshore aan de slag kunt gaan. Kortom, genoeg reden om een diepe duik rondom de wereld van een van de grootste pijpenlegger te nemen.
Een oude rot
Toen in 1972 Mitsubishi Heavy Industries voor United International Ore Carriers een bulkcarrier produceerde, had het waarschijnlijk niet verwacht wat er in de jaren 90 mee zou gebeuren. United International Ore Carriers, het bedrijf dat onder Kaiser Industries valt, moest hoofdzakelijk grondstoffen vervoeren.
In 1998 slaagde Allseas er in om de bulkcarrier om te bouwen tot pijpenlegger. Niet zomaar een pijpenlegger trouwens. Het werd tot 2014 de grootste pijpenlegger ooit gemaakt. De Pioneering Spirit was de eerste pijpenlegger in meer dan 16 jaar die het lukte om deze positie van de Solitaire over te nemen.
De ‘oude rot’ van 120.000 ton genaamd Trentwood, werd over een periode van twee jaar omgebouwd tot pijpenlegger. Deze grote verbouwing begon oorspronkelijk in Singapore totdat de eerste problemen begonnen te ontstaan. Toen is besloten te verhuizen naar het Britse scheepswerf Swan Hunter. Daar is tot 1998 doorgewerkt om de Solitaire gereed te maken voor het leggen van pijpleidingen.
Door de jaren heen heeft de Solitaire overigens verschillende benamingen gehad. Van de Trentwoord naar de Akdeniz S, om slechts twee jaar later de Comship te worden. Toen het in bezit van Allseas kwam, is het nog even de Solitaire I geweest. De huidige naam, kreeg het in 1993.
Aan de slag
Meteen na de oplevering werd duidelijk waar de vernieuwde Solitaire echt toe in staat was. Het 397 meter lange bouwwerk bleek maar liefst 22.000 ton aan leidingstukken bij zich te kunnen dragen. In de daarvoor ontworpen laststraat worden stukken aan elkaar gelast om deze even later via een Stinger in het water te laden. Middels de zogeheten S-lay methodiek werden de pijpen te water gelegd. Vanaf het moment dat de Solitaire operationeel was, waren binnen een paar jaar al enkele honderden kilometers aan pijp gelegd.
Jaarlijks kan de Solitaire volgens Allseas tot wel 1000 kilometer aan pijp leggen. Gezien de maximale diameter van 60 inch, kun je dus vast wel voorstellen wat voor enorme operatie er op de Solitaire gaande is.
Tientallen records
Het bewijs dat de Solitaire een uniek project is, wordt pas echt duidelijk als we bekijken welke records de Solitaire allemaal op zijn naam heeft staan. Zo installeerde de Solitaire in 2002 een pijpleiding op bijna 2000 meter diepte. Een absoluut ongekend record dat met een gigantische sprong werd verbroken. Dit gebeurde overigens in de Golf van Mexico waar zowel de Thialf als de Saipem 7000 soortgelijke records verbroken heeft.
Amper vijf jaar later was de Solitaire opnieuw in de Golf van Mexico te vinden. Het was daar om slechts 55 maanden later het eigen record te verbreken. Nu werd er niet op een krappe 2000 meter een leiding gelegd. Nee, de Solitaire slaagde er in om een pijpleiding te leggen op een verbluffende 2770 meter diepte. Dit deed het voor de wereldberoemde Independence Hub.
Wie in februari 2016 in de omgeving van IJmuiden te vinden was, heeft mogelijk een gigantische pijpenlegger voorbij zien komen. De Solitaire is namelijk op 29 februari 2016 door de sluizen bij IJmuiden gevaren. Dit voor een ingrijpende onderhoudsbeurt. Het paste overigens allemaal maar net door de Noordersluis. Volgens een nieuwsbericht was er een kleine 4 meter speling om de Solitaire door de sluis te krijgen.
Tegenwoordig is de Solitaire nog jaren met opdrachten volgeboekt en zal het lang duren voordat het uit operatie genomen wordt. Alhoewel het sinds enkele jaren een grotere concurrent heeft (de Pioneering Spirit), lijkt Allseas nog lang geen afscheid van de Solitaire te hoeven nemen.
Ook offshore aan de slag? Dat kan!
Vind je het ook geweldig om regelmatig over offshore projecten als de Solitaire te lezen? Van de Thialf tot de Saipem 7000 of de Sleipnir: het zijn stuk voor stuk toonaangevende offshore prestaties. Over de hele wereld werken dagelijks miljoenen mensen in, aan of voor de offshore industrie. Hierdoor komen er ieder jaar weer nieuwe projecten bij. Daarnaast zijn zowel de eerder aangehaalde offshore projecten als de Solitaire actief, waardoor er altijd vraag is naar offshore talent.
Je kunt op ieder moment binnen deze industrie wel een functie vinden die bij je past. Als operator, monteur of in een van de tientallen andere functies. Je bent vast benieuwd wat jouw mogelijkheden zijn. Daar vertellen we je graag meer over. Want er is veel vraag naar mankracht binnen de offshore branche en jij bent mogelijk precies waar bedrijven naar op zoek zijn.
We geven je graag meer informatie over de mogelijkheden op het gebied van offshore. Via deze pagina kun je contact met ons opnemen en kom je meer te weten welke mogelijkheden wij je kunnen bieden om offshore te gaan.