Het grootste offshore constructie schip is tevens ook het grootste schip ter wereld. Dit enorme gevaarte is ontwikkeld op Nederlandse bodem en kan gigantische prestaties leveren.
Het schip is genaamd de Pioneering Spirit en behoort tot een van de schepen van Allseas.
Dit monster heeft 8 motoren in de machinekamers en kan een topsnelheid halen van ongeveer 16 knopen (26 km/u). Ze is gebouwd in Zuid Korea bij Daewoo Shipbuilding en heeft ongeveer 2,6 biljoen euro gekost.
Catamaran
Het bijzondere aan de Pioneering Spirit is dat het eigenlijk een soort catamaran is. Het schip heeft twee rompen afkomstig van supertankers die met elkaar verbonden zijn. Dit maakt dat het een enorm breed schip is geworden, namelijk 123 meter breed. De totale lengte van dit offshore constructie schip is bijna 400 meter.
Werkzaamheden
De Pioneering Spirit kan voor verschillende werkzaamheden ingezet worden. Ze is echter voornamelijk ontwikkeld om extreme gewichten op te pakken, zoals een olieplatform. Normaal gesproken wordt dit in gedeeltes gedaan en is nogal tijdrovend. Voor de Pioneering Spirit echter niet, zij kan een platform van maximaal 48.000 ton in een keer weghalen. Een van de andere werkzaamheden van deze enorme catamaran is pijpleggen. Tot een waterdiepte van 3500 meter kan ze ongeveer 7 kilometer aan pijp per dag leggen.
Subsidie
De ontwikkeling en bouw van de Pioneering Spirit heeft nogal veel geld gekost. De totale kosten bedroegen ongeveer 2,4 miljard euro. Edward Heerema, de directeur van Allseas was in 2001 begonnen met de ontwikkeling van dit mega project. Dit moest het grootste offshore constructie schip ter wereld worden. Allseas ontving een subsidie van 800.000 euro van de overheid voor de ontwikkeling hiervan.
Pieter Schelte
De naam van de vader van Edward Heerema is Pieter Schelte. Hij was de oprichter van het bedrijf dat tegenwoordig Heerema Marine Contractors heet. Pieter Schelte heeft veel invloed gehad op de groei en ontwikkeling van de Nederlands offshore. Hij heeft onder andere in 1961 een tanker omgebouwd tot kraanschip. Met het oog op innovatie op het gebied van engineering en techniek vernoemde Edward zijn project naar zijn vader: Pieter Schelte.
Kritiek
Vanwege het feit dat er subsidie van de overheid ontvangen was en het verleden van Pieter Schelte ter sprake kwam, kreeg Edward Heerema veel kritiek over de naam Pieter Schelte.
Hierdoor veranderde Edward de naam uiteindelijk naar Pioneering Spirit. Ander naam maar wel met dezelfde initialen. Meer over Pieter Schelte Heerema? Klik hier.
Vacatures binnen de Offshore
Lijkt het je interessant om binnen de offshore te werken dan kunnen wij interessante vacatures voor je vinden.
De offshore markt is een zeer cyclische markt met ups and downs. Momenteel is de offshore constructie sterk groeiende binnen de wind energy branch. Hier kun je dan ook de allerbeste kansen vinden met betrekking tot het vinden van een baan en persoonlijke groei.
Mocht je nog vragen hebben kun je altijd mailen en contact opnemen.
Om de huidige offshore vacatures te bekijken klik op onderstaande link!