Een haven is een plek waar de schepen aan en af meren. Nederland heeft bijzondere havens zoals Rotterdam en Amsterdam.
Omdat onze havenbedrijven zo gigantisch zijn, is daar dus veel bedrijvigheid. Grote havens zijn nogal geavanceerd. Ze zijn er helemaal op ingericht om aan alle vraag van schepen te voldoen.
Een haven kan je daarom wel met een winkelcentrum voor schepen vergelijken.
Het is dus nogal belangrijk dat alle takken binnen het bedrijf goed samen werken.
Afdeling Maritiem
Het maritieme departement houdt zich bezig met de schepen in de haven. Denk aan bunkeren, onderhoud of reparaties.
Communicatie met wal en schip gaat via een scheepsagent. Deze contactpersoon regelt onder andere ook de bevoorrading van de schepen.
Afdeling Nautisch
Het nautische gedeelte bestaat onder andere uit de sleepdienst, loodsen en de roeiers. Roeiers helpen bij het aan- of afmeren. Zij zorgen ervoor dat de trossen op de bolders komen.
Een loods geeft alleen advies. Hij adviseert de kapitein met het naar binnen of naar buiten varen van het schip. De kapitein blijft altijd verantwoordelijk.
Technische afdeling
Al het onderhoud van bijvoorbeeld hijskranen, opslag en transport vergt steeds meer kennis van zaken. Dit is een enorme afdeling binnen het havenbedrijf geworden.
Men moet periodes van onderhoud, vervanging of vernieuwing nogal goed plannen. Ook storingen worden vanuit deze afdeling gecoördineerd. Technische mensen zijn dus hard nodig in het havenbedrijf.
Afdeling Logistiek
De ontvangst van goederen, transport en doorvoer is enorm. In het havenbedrijf komt alles samen en moet veilig en goed georganiseerd zijn.
Treinen, vrachtwagens, binnenvaartschepen en auto’s zorgen ervoor dat alles op tijd de eindbestemming haalt. Goede logistiek is dus enorm belangrijk.
Afdeling ICT
De informatie en communicatietechnologie (ICT) is een snelgroeiende tak binnen het havenbedrijf. De ICT houdt zich bezig met informatiesystemen, telecommunicatie en computers.
Het ontwikkelen en beheren van systemen, netwerken Het schrijven van programmatuur en software. Ook het onderhoud van computers en de systemen valt binnen hun takenpakket.
Afdeling Beveiliging
Zoals gezegd heeft een havenbedrijf dus flink te maken met import en export. Doordat een goede beveiliging essentieel is wordt dit door een gespecialiseerd bedrijf gedaan.
Een goed voorbeeld is de douane. Vroeger was weliswaar veel minder uitgebreid dan tegenwoordig. Ten slotte staan niet alleen de goederen onder controle maar ook de schepen, voertuigen en alle mensen op het haventerrein.
Conclusie
Samengevat kunnen we dus concluderen dat het havenbedrijf een enorme boeiende organisatie is. Constant in ontwikkeling en daardoor heel interessant voor mensen die geinteresseerd zijn in een carrière aan de wal.