Deze branche binnen de scheepvaart is erg bijzonder en vooruitstrevend. De offshore constructie bouwt dus voornamelijk installaties voor de olie- en gasindustrie.
De technieken en schepen worden echter steeds geavanceerder met alle voordelen die daarbij komen. Denk aan werken op dieper water of het door kunnen werken tijdens slechter wordend weer.
DP-systeem:
Om het schip op haar plek te houden wordt een DP-systeem gebruikt. DP staat voor Dynamic Positioning.
Ongeveer 20 jaar geleden kwam dit systeem alleen binnen de offshore drilling / constructie en bagger voor. Maar tegenwoordig zijn de basisversies ook wel binnen de koopvaardij te vinden.
De bemanning die deze schepen kunnen bedienen, zijn echter genoodzaakt om extra diploma’s en certificaten te halen. Dit geldt dus voor nautisch en technisch personeel.
Boven en onder water
Niet alleen boven water maar ook onder water voert men installatiewerk uit. Denk aan olie- en gaspijpleidingen of aan andere onderzeese installaties.
Een olieveld bestaat uit een complete infrastructuur.
Werkzaamheden
In offshore constructie zijn vele werkzaamheden te onderscheiden. De meest voorkomende worden hieronder kort en bondig omschreven. Het fabriceren van platformen gebeurt echter grotendeels aan de wal.
Lancering
Platformen staan op poten ook wel jackets genoemd. Deze worden zoals gezegd dus vaak aan wal gefabriceerd. Zodra ze klaar zijn worden ze gesleept naar de locatie. Dit gebeurt dus op een bak. Door middel van de bak op een juiste manier vol te pompen kan het jacket gelanceerd worden.
Kraanwerkzaamheden
Werken met een hijskraan op zee is moeilijk. Doordat het schip beweegt, heeft de kraanoperator veel gevoel en inzicht nodig waardoor er veilig gewerkt kan worden.
De kraanschepen van Heerema kunnen ontzettend veel gewicht hijsen en voeren daarom bijzondere projecten uit.
Slepen:
Een veel voorkomende werkzaamheid is slepen. Enerzijds sleept men materiaal. Anderzijds kunnen dit dus ook complete platformen zijn. De schepen die in olievelden komen zijn vaak wel extra uitgerust met het DP systeem.
Float-over
Deze manier wordt echter vaak gebruikt bij complexe constructies die enorm zwaar zijn. Zo zwaar dat zelfs de grootste kraanschepen ter wereld dit gewicht dus ook niet kunnen hijsen. Float-over is een beetje vergelijkbaar met lanceren. Maar dan andersom. In plaats van water de bak in te pompen wordt deze nu leeg gepompt.
Het installeren van pijp
Pijpleiding leggen is een tak van installatie in de offshore constructie. De grootste pijpenlegger ter wereld is de Solitaire van Allseas. Er zijn drie verschillende manieren van pijpleggen.
S-Lay: de pijp verlaat het schip horizontaal
J-Lay: de pijp verlaat het schip verticaal
Reel-lay: het leggen van pijp wordt gedaan vanaf een spoel.
Slopen (decommisioning)
Oude platformen moeten ook weer afgebroken worden. Veel van de ontmanteling technieken zijn hierboven al genoemd. Anders gezegd slopen volgt dezelfde stappen als bouwen alleen dan andersom.
De Pioneering Spirit van Allseas heeft echter een zeer unieke manier van platformen slopen. Daar staat tegenover dat dit ook het enige schip is ter wereld die op deze manier gebouwd is.